Krijg je website helemaal bovenaan in de zoekresultaten met SEA

  1. Home
  2. /
  3. Online Marketing Advies
  4. /
  5. SEA – Google Ads

Wat is Google AdWords?

SEA AdviesStaat je SEO volledig op punt? Begeef je je ondertussen al tussen de grote spelers op de eerste pagina’s van Google? Maar slaag je er nét niet in om die toppositie te bemachtigen? Dan is Google Ads de ideale aanvulling voor je online marketing. Om je naar hoogtes te stuwen waar je SEO niet geraakt.

Google Ads (vroeger Google AdWords) is een vorm van SEA of Search Engine Advertising. Via betaalde advertenties geef je op een eenvoudige manier je website tijdelijk extra zichtbaarheid.

Je kan dit optimaliseren via

  • Google Search
  • Display Ads
  • Google Shopping
  • YouTube video’s

Hoe werkt Google Ads?

Bij Google Ads kies je bij welke zoekterm jouw website getoond wordt. Hoe populairder het zoekwoord, hoe hoger de kostprijs of ‘Cost Per Click’. Je betaalt dus enkel wanneer iemand op je advertentie klikt. Je kan ook maxima instellen in tijd, aantal of regio. Google Ads worden steeds duurder, maar je budget valt dus wel perfect te controleren. 

Analyseer je rendement via Google Analytics

Een goede AdWords-campagne vereist kennis. Je kan leren uit ervaring, al kost je dat in dit geval niet alleen tijd, maar ook geld. Google Ads is nu eenmaal geen gratis tool...

Denk je eraan om je bij te scholen in Google Ads (via de KMO-portefeuille)? Combineer dan je opleiding met een cursus Google Analytics (via de KMO-portefeuille). Het is de snelste manier om te controleren hoeveel zo’n advertentie je nu eigenlijk oplevert.

Of laat het werk over aan experten die gespecialiseerd zijn in beide. Zoals de Google gecertifieerde specialisten van Beboost bijvoorbeeld!

Klik op volgende link wanneer je meer info wenst over het onderwerp van deze pagina.

SEO Schrijftips

GOOGLE ADS (SEA)

Wat is Google Ads (voorheen: AdWords)?

Google AdWords is een reclamevorm waarmee je in de zoekresultaten van Google goed zichtbaar wordt getoond. Men spreekt ook wel eens van SEA of Search Engine Advertising. Waar SEO je onbetaald een organische positie oplevert in de zoekresultaten, is SEA dus een betalende manier om je tijdelijk extra zichtbaarheid te geven.

Zoals verwacht is ook bij SEA het kiezen van de juiste zoekwoordencombinatie erg belangrijk. Enkel voor bepaalde keywords wordt je visibiliteit gegarandeerd. Hierbij geldt de wet van vraag en aanbod. Hoe populairder de zoekterm, hoe hoger de prijs of ‘Cost Per Click’. Je betaalt namelijk per keer dat men op jouw advertentie klikt. Daarom controleer je best goed of er geen goedkopere synoniemen bestaan voor je trefwoord. En geen klik betekent dus dat je helemaal niet moet betalen.

Google Ads worden steeds duurder. Maar als je ze weloverwogen gebruikt, zijn ze een slimme aanvulling voor je online inspanningen.

Google AdWords als aanvulling op je SEO

Google AdWords heeft geen invloed op je organische plaats in de zoekresultaten. Daarom gebruik je het best als aanvulling op je SEO-optimalisatie. Hoeveel effect zo’n Google Ad juist heeft, hangt af van een aantal factoren. Zo speelt de periode waarin je een advertentie plaatst een rol. Net als de sector waarin je bedrijf actief is. En veel staat of valt ook met de kwaliteit van je campagne. Is je advertentie echt goed of eerder middelmatig? Het resultaat zal navenant zijn…

Het grote voordeel van Google Ads? Je website moet zich minder omhoogwerken langs de organische resultaten. Je hebt onmiddellijk resultaat en het is niet complex. Online advertenties verschijnen boven- of onderaan en lijken op gewone organische zoekresultaten. Tegenwoordig plaatst Google er een klein label met ‘Adv.’ voor. Op zo’n zoekresultatenpagina adverteer je met een tekstadvertentie. Via Google Shopping kan je ook adverteren via een grafische advertentie.

Google Ads: kies de juiste zoekwoorden en evalueer constant

Bij Google Ads zijn twee zaken van fundamenteel belang. Het eerste is het kiezen van de juiste zoektermen. Je kiest een aantal zoekwoordcombinaties uit waarvan je denkt dat jouw klanten ze gebruiken. Maar uiteraard ben je niet de enige die wil adverteren op deze zoekwoorden. Concurrenten adverteren vaak voor dezelfde keywords. Om te bepalen wie bovenaan vertoond wordt, houdt Google een doorlopende elektronische veiling.

Hierbij worden twee criteria toegepast om te bepalen wie het hoogste mag staan in de ranking. De prijs die je wil betalen voor een click (CPC) en de kwaliteitsscore. Als je een campagne opzet, vraagt Google hoeveel een click op je ad je waard is. Je stelt eventueel een maximumbod in. Een hoger maximumbod geeft altijd een hogere advertentierangschikking. De kwaliteitsscore wordt dan weer bepaald door een goede SEO van je website. Ook een correcte correlatie tussen je advertentie en je landingspagina speelt een rol. Nog een reden dus om naast je SEA ook je SEO te verzorgen.

Een tweede essentieel onderdeel van Google AdWords is een continue evaluatie van je advertentiecampagne. Met Google Analytics kan je makkelijk je bezoekers en hun gedrag analyseren. Zo bekom je ook gegevens van surfers die via een advertentie op je pagina terechtkomen. Maar je krijgt vooral ook inzicht in hoeveel zo’n advertentie je juist oplevert.