Zorg ervoor dat mensen die naar u zoeken u ook daadwerkelijk vinden!

  1. Home
  2. /
  3. SEO Marketing
  4. /
  5. Keywordanalyse

Analyse van de zoekwoorden

Voor je echt kan starten met het optimalisatieproces, laat je best eerst een keyword-analyse uitvoeren. Zo’n analyse of zoektermenonderzoek geeft je meer inzicht in de zoekgewoontes van surfers.

Welke woordcombinaties typen je potentiële klanten neer in Google om naar jouw product te zoeken?

Enkele voorbeelden:

  • "stukadoor" -> zoekwoord : "plakker" of "bezetter" (afhankelijk van regio)
  • "tegelzetter" -> zoekwoord : "vloerder"
  • "woonverzekering" -> zoekwoord "brandverzekering woning"

Als de juiste termen ontbreken op je website, word je ook niet in de gewenste zoekresultaten opgenomen. Zeker in de b2b-wereld gebruikt men nog te veel intern jargon. Waar de uiteindelijke klant uiteraard niet vertrouwd mee is. Gevolg: je website wordt niet gevonden. Jouw terminologie moet dus ab-so-luut overeenkomen met de zoekwoorden die je klant hanteert.

Hoe de juiste keywords bepalen

Hoe weet je nu wat de juiste zoekwoorden zijn? En op welke zoekwoorden word je zelf graag gevonden? De suggestietool van Google Ads (voorheen Google AdWords) of Ubersuggest kunnen je alvast op weg helpen. Maar in de praktijk blijkt het vaak niet zo eenvoudig.

Talk Google to me

Eens je de juiste zoekwoordcombinatie hebt bepaald, kan je ze implementeren op de juiste plek. Want het is niet alleen van belang dat je de juiste termen gebruikt. Je moet dan deze keywords ook in de juiste elementen verwerken zoals je headings, meta data en alt-tags die Google nauwgezet analyseert.

Als Google-gecertifieerde specialisten hebben we toegang tot relevante zoekwoordinformatie en weten we waar en hoe je deze zoekwoorden moet optimaliseren. We staan je graag bij in het maken van deze cruciale oefening. Of word gewoon zelf een expert dankzij één van onze maatopleidingen.

Klik op volgende link wanneer je meer info wenst over het onderwerp van deze pagina.

KEYWORD-ANALYSE

Keyword-analyse als basis van online optimalisatie

Ieder optimalisatieproces start met een goede keyword-analyse. Je moet immers het cruciale inzicht verkrijgen in de online zoekgewoontes van je potentiële klanten. Pas als je de ideale zoekwoordcombinatie(s) hebt bepaald, kan je de rest beginnen optimaliseren.

Wat is een keyword of zoekterm?

Zoektermen zijn betekenisvolle woorden of combinaties van betekenisvolle woorden. Die kunnen enkelvoudig zijn, zoals bv. ‘aanplantingen’. Maar er bestaan ook meervoudige zoektermen, zoals bv. ‘aanplanting van liguster voor tuinafboording’.

Er zijn ook heel wat keywords die maar weinig betekenis hebben. Zo zeggen ‘onderhoud’, ‘contact’, ‘info’, ‘werken’, ‘service’, ‘kunnen’, ‘wij’… niet veel over jou als bedrijf. Je vindt ze waarschijnlijk zelfs terug op zowat iedere website van al je concurrenten. Het bepalen van de juiste zoektermen is dus maar beter een weloverwogen keuze. Daarom start je best met een keyword-analyse.

Waarom is een keyword-analyse belangrijk?

Keywords of zoektermen bepalen of de zoekmachines jouw website laten zien of niet. Dat is dus een behoorlijk essentieel gegeven voor het online succes van je onderneming. Daarom is een keyword-analyse niets anders dan een slimme investering. Wat het jou kost, krijg je ongetwijfeld dubbel en dik terug in de vorm van betalend cliënteel.

Online succes start bij je klant. Het is je klant die op zoek gaat naar jou. Of naar één van je concurrenten die ongeveer hetzelfde te bieden heeft. Je moet je dus in het hoofd van je potentiële klant kunnen verplaatsen. Om te achterhalen wat hij belangrijk vindt en hoe hij dat formuleert.

Kruip in het hoofd van je klant dankzij keywordanalyse

Welke zoektermen typt je klant in wanneer hij jouw product of dienst nodig heeft? Doorgaans doet hij dat via een woord, een zin of een vraag. De suggestietool van Google Ads helpt je alvast op weg. Daarin zie je welke keywordcombinaties rond jouw activiteit vaak worden gebruikt. Als je enkele woorden intypt die voor je firma interessant zijn, krijg je verschillende alternatieven. Al worden deze wel gebruikt om jezelf én de concurrentie verder te helpen met adverteren… Welke tools je nog kan inzetten en hoe je die dan het best interpreteert? We vertellen je er graag meer over.

Maar eigenlijk is het nog beter om te bepalen op welke keywords je zelf gevonden wil worden. Want in feite is dat het perfecte uitgangspunt. Zo bereik je de doelgroep die jij wil. En onderscheid je je misschien ineens wel wat van je concurrenten. Stel een lijst op van zoektermen (voorlopig zelfs zonder synoniemen) waarop je gevonden wil worden. Niet zo eenvoudig als het lijkt? Tijdens onze individuele opleidingen reiken we hiervoor tijdbesparende methodes aan.

Kunnen we de juiste zoektermen wel vinden?

Zelfs voor de moeilijkste onderwerpen vind je een mooi net van zoektermen en zoekcombinaties. Mits je weet hoe je dit moet aanpakken natuurlijk. De zoektermen voor je bedrijf ken je zeker. De moeilijkheid ligt in een georganiseerde benadering en het aanwenden van de juiste bronnen.

Bij Beboost steken we je graag een helpende hand toe. Snuister al eens tussen onze verschillende diensten, opleidingen of adviesformules. Of contacteer ons vrijblijvend om te zien wat wij kunnen betekenen voor jouw bedrijf.