GA4 succesvol opzetten, … een uitdagend huzarenstukje!

  1. Home
  2. /
  3. Maatopleidingen
  4. /
  5. GA4 opleiding

Bereid je voor op Google Analytics 4

Vanaf 1 juli 2023 stopt de huidige Google Analytics versie onherroepelijk…

GA4 omvat een totaal nieuwe meetmethode aangezien het datamodel zal wijzigen.

Je webstatistieken analyseren en interpreteren maakt nu reeds deel uit van je online marketing. Je bent er fan van want je beseft het voordeel van de huidige Google Analytics tool. Met deze schat aan verkregen informatie kan je immers je site efficiënt bijsturen waar nodig.

Helaas voor jou stopt de verwerking van data op 1 juli 2023 in de huidige Google Analytics-versie die al vele jaren bestaat. Dit wil zeggen dat er geen data meer binnenkomt in deze “oude” Google Analytics.

De overstap naar Google Analytics 4 rond je zo snel mogelijk af, zodat je klaar bent voor het nieuwe jaar. Zorg ervoor dat alles is ingesteld om voldoende historische gegevens en continuïteit in Google Analytics 4 op te bouwen.

Enkel op deze manier kan je de resultaten steeds met een voorgaande periode blijven vergelijken.

Of anders gezegd, zonder succesvol om te schakelen naar GA4 is het opnieuw compleet blind varen met betrekking tot je webstatistieken.

Begin er dus liever vandaag dan morgen aan.

Het is een uitgelezen kans om op internet gebied een voorsprong uit te bouwen op je concullega’s.

Starten met de nieuwe versie Google Analytics 4 (GA4)

Hoe sneller hoe beter… !

De nieuwe versie Google Analytics 4, afgekort GA4, heeft niets gemeen met de vertrouwde huidige Universal Analytics. Belangrijk is te beseffen dat het geen nieuwe update of verder ontwikkelde versie is met aangepaste mogelijkheden. Het grote verschil zit hem in de meetmethode die door Google helemaal anders wordt aangepast.

Je bent er je best bewust van dat GA4 een compleet nieuwe meetmethode is om je website verkeer in kaart te brengen. Het motto “we zullen onze bestaande Google Analytics eventjes snel aanpassen na wat studie” gaat hier niet op. Een verwittigd man is er 2 waard. De nieuwe meetmethode met veranderde interface vergt immers een nieuwe manier van benadering om de juiste inzichten over je site gebruikers te verkrijgen.

Het is belangrijk te weten dat je bestaande gegevens niet kan omzetten zodat je helemaal opnieuw moet beginnen met het verzamelen van data in de nieuwe GA4. Dit doe je best vanaf het begin op een doordachte manier. Hoe sneller je de kennis van GA4 verwerft, hoe slagvaardiger je online marketing inspanningen zullen zijn. 

Interesse in een gepersonaliseerde Google Analytics 4 opleiding?

Met onze opleiding GA4 volledig aangepast aan jouw site helpen we je stap voor stap met deze omschakeling en integratie. Zo vermijd je het tijdverlies en de frustratie van “zelfstudie”. Bovendien kan je, je huidige versie van Google Analytics blijven raadplegen.

Kmo-portefeuille: Ontvang NU tot 30% subidies op onze individuele maatopleiding GA4 mét begeleiding.

Klik op volgende link wanneer je meer info wenst over het onderwerp van deze pagina.

Google Analytics4 maatopleiding

Meer dan ingrijpende verandering van meten.

Er breekt een nieuw internet tijdperk aan.

Een diepgaande verandering is dat interacties met je site op een andere fundamentele manier getrackt en weergegeven worden.

Voordeel is dat GA4 t.o.v. UA betere tracking en rapportage mogelijkheden heeft wat het mogelijk maakt om een beter inzicht te krijgen over het bezoek op uw website. Bovendien maakt GA4 gebruik van machine learning die het mogelijk maakt om toekomstig gedrag van je bezoekers te voorspellen. Je krijgt betere inzichten, kan doeltreffend bijsturen en finaal een betere ROI van je website investering verwachten.

De “oude Google Analytics” meet sessies gekoppeld aan gebruikersdata verzameld vanuit browser- en cookies instellingen. De nieuwe GA4 koppelt daarentegen sessies en paginaweergave los van elkaar en meet events of hetgeen een gebruiker doet op een pagina. Het grote voordeel hiervan is dat je beter in staat bent om een zicht te krijgen op het gedrag van de gebruiker van je site. Vb. bestelformulier invullen, klik op een button, scrollen van pagina, info aanvragen, enz…

We herhalen het nogmaals, hierdoor kan je, je huidige data niet meenemen naar de nieuwe versie want GA4 zal geen historische data bevatten. Best dat je voorlopig bijgevolg 2 versies van Google Analytics op je website hebt. De oude Universal Analytics (UA) en de nieuwe Google Analytics 4.

Grif toegegeven, GA4 is allesbehalve makkelijk te implementeren. Zelf hebben we er met ons team al ettelijke dagen of maanden op zitten zwoegen om de nieuwe meetmethode te ontdekken, te testen en ermee doelgericht te leren werken. Door onze gediversifieerde klantenportefeuille leren we bovendien elke dag nog snel bij.

Waarom een Google Analytics 4 maatopleiding volgen?

Het voortdurend optimaliseren van je website door jezelf, je webbouwer of een 3e partij zal steeds crucialer worden. Dit is enkel mogelijk als je de nodige inzichten hebt over je bezoekers die op je website komen.

Zowel consumenten in de B2B- als in de B2C sfeer vergelijken online en verwachten snelle waardevolle informatie alvorens tot aankoop over te gaan. Het is een verschuiving die al een tijdje aan de gang is en de volgende jaren exponentieel aan belang zal winnen.

GA4 of Google Analytics 4 is de nieuwste versie en volledig gewijzigde opvolger van de populairste web analyse tool ter wereld van Google en de vervanger van Universal Analytics (UA). Vanaf 1 juli 2023 neemt Universal Analytics een einde en zal je huidige data niet worden meegenomen. Dit betekent dat je je data niet kunt meenemen naar GA4 en tot 1 juli 2023 beide versies best parallel naast elkaar laat lopen op je site zodat er tussentijds een noodzakelijke overlapping is bij het verzamelen van de noodzakelijke gegevens.

GA4 heeft een totaal andere interface met nieuwe opties en functies wat in het begin wel even schrikken en wennen is. Het grootste verschil daarentegen is het gegevensmodel, zeg maar de manier waarop het bezoek naar je website wordt gemeten.

Van Google is bekend dat je het meestal zelf moet uitzoeken. Het aanreiken van handleidingen en tips and tricks is hen eerder onbekend.

Verschil oude Google Analytics met nieuwe Google Analytics 4

De “oude GA”.

In tegenstelling tot het huidige Google Analytics (GA) of Universal Analytics (UA) model is Google Analytics 4 (GA4) een event-driven datamodel die websites op een totaal andere wijze meet.

De “oude GA” mat sessies gekoppeld aan een user-data model. Dit waren verzamelde gegevens uit browserinstellingen en cookies waardoor je als site eigenaar informatie kreeg over je doelgroepen of bezoekers van je website. Sessies waren dan gebeurtenissen op je site zoals verkeersbronnen, inhoud en ingestelde conversies. Het vergaren van deze informatie kreeg je dan te zien in grafiekvorm en kon je vergelijken met een voorgaande periode naar keuze in te stellen.

Een groot nadeel is echter dat Google op gegeven openblik heeft besloten om de organische zoekresultaten niet meer weer te geven in Google Analytics waardoor het onmogelijk is om te achterhalen welke zoekwoorden een conversie hebben opgeleverd.

Bovendien geeft spam steeds een vertekend beeld van je hoeveelheid bezoekers niettegenstaande je er dit met enkele filter aanpassingen wel kan uit filteren.

De “nieuwe GA4”

In het nieuwe GA4 model worden sessies losgekoppeld van paginaweergaven en in de plaats hiervan wordt een opeenvolging van “events” gemeten. Een event is vb. een scroll uitgevoerd door een bezoeker op je site

Elke event of opeenvolging van eventsgeeft dan informatie door aan GA4. Op deze manier krijg je een veel beter zicht op de echt betekenisvolle bezoeken en acties op je site.

GA4, een aanpak in verschillende stappen

De uitdaging maar ook tevens de grote moeilijkheid bestaat erin om het meten in de huidige GA met enige creativiteit om te zetten naar een event-based meetplan gebaseerd op nieuwe functionaliteiten en mogelijkheden van GA4.

Aangezien GA4 geen update is in de echte zin van het woord maar eerder een revolutie wat betreft meten van webstatistieken is het onmogelijk om de oude Universal Analytics in zijn geheel over te zetten.

Best doe je de migratie in verschillende stappen afhankelijk van prioriteit. Je start met het configureren van de juiste tag zodat er alvast data binnenkomt in GA4

Wat leer je in een gepersonaliseerde GA4 maatopleiding?

Het moeilijkste is het starten en uitwerken van een gefaseerde overgang door het opstellen van “events”.  Je dient immers te weten welke data je wil meten en ophalen uit GA4 terwijl je eigenlijk nooit of amper GA4 onder ogen hebt gezien. Beetje een vicieuze cirkel of het verhaal van “de kip of het ei”. En ondertussen nadert in deze potentiële verwarring 1 juli 2023 met rasse schreden…

Persoonlijke hulp, advies en training van GA4 kennis mag je verwachten over onderstaande aspecten. Uiteraard is dit enkel “een greep uit”. Het totale pakket van de GA4 opleiding wijzigt evenredig met de nieuwe mogelijkheden en onze eigen verworven kennis.

Het aanmaken van een Google Analytics 4 property zodat je alvast kan beginnen met data te verzamelen. Tot 1 juli 2023 kan dan je huidige Google Analytics en de nieuwe GA4 parallel blijven lopen. Op deze wijze verzamel je niet enkel data maar heb je de tijd om stelselmatig de werking en (nog wijzigende) mogelijkheden van GA4 te ontdekken. Dit maakt de definitieve overstap iets minder moeilijk.

Google Ads koppeling zodat je nog een zicht hebt op je conversiegegevens. Kwestie dat je het overzicht blijft behouden over het rendement van je Google Ads investering.

Bewaren via exporteren van je huidige Universal Analytics gegevens. Het zou zonde zijn dat je nuttige gegevens van de voorgaande jaren “plots” kwijt bent. Opgelet, je kan enkel bewaren maar de gegevens van vroeger niet in de nieuwe GA4 steken aangezien de meetmethode verschillend is.

Events aanmaken (eventueel op basis van je reeds bestaande UA) zodat je de effectiviteit van je campagnes en aanpassingen kan blijven meten.

Doelgroepen en combinaties hiervan aanmaken op basis van events. 

Gegevens van je bezoekers en events voor een langere tijd bijhouden. Standaard houdt GA4 deze gegevens immers 2 maanden bij wat eigenlijk te kort is om rapportages te baseren op voldoende data. Dit vermijdt tevens dat een “terugkerende bezoeker” van je site weergegeven wordt een “nieuwe bezoeker”.

Een zoekresultaatgebeurtenis vaststellen van je bezoeker wanneer deze een zoekopdracht op jouw site uitvoert. Je kan dit doen op basis van een query parameter.

Google Signals instellen waarmee ingelogde bezoekers worden bijgehouden over meerdere browsers en verschillende decvices. Anders loop je de kans dat een gebruiker die opnieuw naar je site komt vanaf een ander apparaat steeds als “een nieuwe” bezoeker wordt aanzien.

Bovendien wil je weten via welk apparaat je bezoeker eigenlijk je website bezoekt. Dit is belangrijk om vanuit deze kennis je website verder te optimaliseren.

Meten van scroll’s uitgevoerd door je website bezoekers. Stel dat een gebruiker maar scrollt tot de helft van je pagina en je hierdoor events of een lead of bestelling aan je neus zit voorbijgaan. Zonde uiteraard maar met deze kennis kan jij of je webbouwer aan de slag om de betreffende pagina verder te optimaliseren. De kennis van scrollgebeurtenissen zullen in de toekomst meer en meer aan belang winnen.

De optie “intern verkeer” activeren. Je wenst immers niet dat je eigen medewerkers of je webbouwer aanzien worden als “echte” bezoekers van je site.

Kmo-portefeuille: Ontvang NU tot 30% subidies op onze individuele maatopleidingen mét begeleiding